Äänetön

Katja Pasanen blogi

”Kumpaa sinä pelkäät, melua vai rauhaa? Kumpaa sinä kaihdat, yksinäisyyttä vai laumaa? Puhu äänellä jonka kuulen.” laulaa Happoradio.  Olen aiemminkin kirjoittanut miten eri persoonallisuudet viestivät  eri tavoilla (linkki: Puhu äänellä jonka kuulen ) Välillä viesti ei mene perille kun tapamme viestiä on niin erilainen jonka jälkeen tulkitsemme asioita. Ja jos emme tiedosta tapaamme toimia, teemme päätelmiä ja reagoimme niihin.

Äänenkäytön valmentajana ja laulajana toimiva Sara Rouvinen kirjoitti eilen loistavan blogikirjoituksen ”Laula Tunnelukkosi auki”. Kirjoituksessa puhuttiin uskomuksista ja tunnelukoista ja maininta ”kun keho vapautuu, ääni saa uuden tason.”

“Äänestä kuulee” sanotaan, ja niinhän se usein onkin, pienet vivahteet innostuksesta jännitykseen usein kuuluvat äänessä. Kun tiedostat milloin ja missä tilanteissa voit vaikuttaa asioihin ja miten haluat toimia seuraavalla kerralla, muutos on mahdollinen. Kuten Sara mainitsee, esiintymistä voi harjoitella, kuten muitakin tilanteita. Toisille ahdistusta tai jännitystä tuo jo uudet tilanteet ihan arkisesti työyhteisössä. Tunne siis lukkosi. Tästä lisää toisessa kirjoituksessa.

Mutta mitä ovat uskomukset?

Wikipedia määrittelee, että uskomus on yleiskielessä uskoon, luuloon pohjautuva käsite.

Aiemmin olen kirjoittanut aiheesta blogissa otsikolla Tunne.

Voit siis itse miettiä mitkä asiat ovat niitä uskomuksia mitä haluat kantaa mukana ja mitkä haluat muuttaa. Mitä tarinoita haluat kirjoittaa tulevaisuuteen.

 

Kahdeksan kohtaa, kysymyksiä ja oivalluksia, tunnistaa ja muuttaa uskomuksiasi:

  1. Mieti hetkiä tai tilanteita joissa tunne on epämiellyttävä tai epävarma.

Mieti yhtä tilannetta kerrallaan. Missä tunne tuntuu? Miltä tuntuu? Mitä ajatuksia päässäsi pyörii tunteen aikana? Mihin olet keskittynyt tässä tunnetilassa? Mitä on pahinta mitä tilanteessa voi tapahtua?

  1. Mieti hetkiä tai tilanteita joissa tunne on hyvä tai on itsevarma olo.

Mieti yhtä tilannetta kerrallaan. Missä tunne tuntuu? Miltä tuntuu? Mitä ajatuksia päässäsi pyörii tunteen aikana? Mihin olet keskittynyt tässä tunne tilassa? Mitä on parasta mitä tilanteessa voi tapahtua?

Saattaa olla, että jo kohdat yksi ja kaksi auttavat sinua oivaltamaan jotain, riippuen asiasta ja tunnetilasta.

  1. Pidä kohdan kaksi tunnetila, kuvaile sanoin tai lausein miltä sinusta tuntuu, kirjaa ne ylös.

Kaiken muutoksen avain on itseluottamus ja itsetuntemus. Mitä paremmin opimme tunnistamaan tapamme toimia, sitä paremmin pystymme muuttamaan ja hallitsemaan ei toivottuja tunnetiloja sekä vahvistamaan toivottuja.

  1. Jos kohdan yksi tapahtumat sujuisivat niin kuin haluisit, miten ne menisivät?

Urheilijat käyttävät paljon sisäistä puhetta ja mielikuvaharjoitteita valmistautuessaan tapahtumiin. Anrea Agassi kertoo, että alkoi jo aamulla suihkussa kertomaan mielettömiä tarinoita uudestaan ja uudestaan. Millaista tarinaa siis sinä haluat kertoa? Milloin tarinassa nousee esiin sinun sisäinen kampittaja, kuten Christina Forssell kutsuu negaatiivista sisäistä puhetta kirjassaan.  Miten taklaat ”sisäisen kampittajan” ?

  1. Valitse yksi uskomus jota haluat muuttaa. ”Otetaan esimerkiksi jännitys puhua työyhteisön aamupalavereissa”. Jännitys kuuluu äänessä, kainalot hikoaa, sanat takeltelee. ”Ei minulla kuitenkaan mitään järkevää ehdotusta.” ”Muut näkee kuinka hikoilen.” ”Naama on ihan punainen.” jne. Voit mennä seisomaan ihan huoneen keskelle ja miettiä miten tunnet tilanteen. Sitten astutkin uuteen kohtaan ja katso tilannetta jonkun hyvän työkaverisi kautta. Mitä hän näkee? Onko sinulla ideoita? Millainen työkaveri olet? ”Mollaisiko” hän sinua? Mitä hän sanoisi sinulle, jos kuulisi puheesi? Sitten siirry toiseen kohtaan ja katsomaan samaa tilannetta esimiehesi silmin. Kysy samat kysymykset ja mieti olisiko hän palkannut sinua, jos et osaisi mitään. Mitä hän sanoisi sinulle? Kolmas kohta on jonkun läheisesi silmin. Mitä hän ajattelee sinusta, osaamisestasi ym. ja mitä hän sanoisi?

Löydätkö eri näkökulmat? Ruotsin ja Suomen välillä on Itämeri, mutta kenen silmin se on Itämeri?

  1. Pysähdy hetkeksi ja hae kohdan kaksi ja kolme tunnetila ja sanat. Tunne tunne. Mieti nyt tilannetta uudestaan kuten Agassi aiemmin ja mieti meneväsi tällä tunteella kyseiseen tilanteeseen. Voitko tehdä tunnetilan siirtoa uudestaan ja uudestaan. Miten hengität? Mitä tunnet? Miten toimit?
  2. Uskomus, ”olen sellainen jännittäjä”, kun puhun kokouksissa, muuttuukin pikkuhiljaa toiseksi. Sama on uskomuksesta riippumatta, minä en osaa, en pysty, olen liian vanha, muuttuu uudeksi uskomukseksi.

Jos haluat oppia kieliä, mutta olet mielestäsi ”liian vanha oppimaan” niin riippumatta iästäsi niin kahden vuoden päästä olet kaksi vuotta vanhempi. Voit alkaa opiskelemaan nyt esimerkiksi 30 min/päivä ja kahden vuoden päästä olet varmasti parempi kuin nyt. Mutta siinä mennäänkin jo tavoitteen asetteluun josta erikseen toisella kertaa.

  1. Usko itseesi ja kirjoita oma tarinasi, sellaiseksi kuin haluat. Ei ole oikeaa tai väärää, pääasia, että sinä kirjoitat tarinaasi eikä uskomuksesi.

Törmäsin keväällä sattumalta Mariskan lauluun Itserakkausjuttuu jossa ihan mielettömät sanat jotka toivottavasti otat mukaan arkeesi.

”Olen vihdoinkin käsittänyt sen

 Mä oon fiksu ja kivannäköinen

Kaiken hyvän todellakin ansaitsen

 Mitä tielleni sattuu

Helppo muista on kyllä välittää

Mut itteänikin mun täytyy silittää

Lupaan täst edes aina yrittää….”

 

Uskomatonta viikkoa,

Katja

 

Kirjoittaja on ammattivalmentaja ja toimii mentaalivalmentajana.Lajivalmennuksen lisäksi mentorina henkisen valmennuksen osalta eri lajeissa jääkiekosta uintiin ja koripalloon sekä henkilökohtaisesti eri tasoisten urheilijoiden kanssa. Kehittäjä valmentajan Parasta Esille Sinusta- palvelulle http://www.procoachk.com/

 

Facebooktwitterlinkedin

Vastaa