Kirjoitus on osa Katjan joulukalenterin juttusarjaa jossa keskitytään päivät 1-6 Urheilijaan, 7-12 Aktiiviseen kuntoilijaan, 13-18 Valmentajaan ja 19-24 vanhempaan/perheeseen.
22.12.2018
Urheilevan lapsen ja nuoren näkökulma,
Perhe
Eilen puhuimme läsnäolosta, tänään jatkamme itsetunnon maailmassa. Urheilevan lapsen maailmassa, helposti mitä korkeammalla urheilee, urheilu on yhtä kuin hän. Kun tapahtuu jotain ikävää tai urheilu loppuu saattaa hän kokea, että hän on huono kokonaan. Tärkeää onkin korostaa, että vaikka yksi asia saattaa mennä pieleen jossain kohtaa niin kaikki asiat eivät mene eikä määritä häntä ihmisenä.
Aiemmin olen kertonut joulukalenterista jota aloin tekemään lapsilleni jokunen vuosi sitten. Viime vuonna kun kerroin siitä uutiskirjeessäni ja joulukalenterissa antoi se lukijoille ideoita erilaisiin tapoihin hyödyntää ideaa. Joku on lähtenyt tekemään, lapset ja lapsen lapset, idean pohjalta lahjaa 85v syntymäpäiväsankarille. Taulua täynnä asioita kertoen missä häntä rakastavat ja arvostavat, 85 asiaa syntymäpäivän mukaan. Toinen kertonut viesteillä työkavereille, kolmas facebookin kauttajne, ihania tarinoita. Kotona laitoimme esimerkiksi siskolleni tuikkukynttilän pohjaan sanoja ja tuikut lyhdyn sisään suklaiden kanssa. Äidilleni teimme jokunen joulu sitten taulun. Näinki voit osoittaa huomaavasi toisen ja auttaa häntä huomaamaan hyvän itsessään.
Eilen kokeilin aiemmin mainittua hissiharjoitusta ensimmäisellä luokalla olevalle pojalle. Autoin laajemmin sanallisesti ja kevyesti kosketin harjoituksen kohtaa, selkärangan löytämiseksi, vatsa,rintakehä, pää. Hymy harjoituksen jälkeen oli mahtava. Jos et ole itse vielä kokeillut harjoitusta, suosittelen. Auttaa myös tunnemuutoksessa tai rauhoittumisessa.
Pelin kautta
Alkuviikosta sain mahdollisuuden kokeilla ylä-aste ikäisten oppilaiden kanssa tunnilla kehittämääni vahvuuspeliä, tätä voi kokeilla joulun aikana lasten kanssa tai ryhmässä. Ainakin tuolle ylä-asteelle toimi todella hyvin 😀 Nopan puuttuminenkaan ei haittaa, puhelimeen saa avattua ilmaisen nopan eli heittää puhelimen sovelluksella. Eri luvuille on omat toimintansa. Toiminnat voivat olla asioita joita tarvitaan tai esimerkiksi alla olevat.
1p: ”Myy” tylsä asia muille (esimerkiksi roskien vienti tai venyttely. Asia joka tuntuu hänelle tylsältä. Noin 30sek/1min aikaa myydä se muille eli miksi se kannattaa tehdä. Kun siihen käyttää tuon ajan niin myyjän tunne muuttuu asiaa kohtaan.)
2p. Luettele kolme vahvuutta
3p. Kerro 3 positiivista asiaa yhdestä kanssa pelaajasta, missä hän on hyvä.
4p. Kerro asioista (2-4) jotka vahvistavat itseluottamusta
5p. Olen hyvä… kerro 4 asiaa
6p.Kerro tapoja löytää lisää itseluottamusta (tästä kohdasta mahdollisuus saada noppaluku + 1-3 pistettä eli 6-9 pistettä).
1-2 1piste
3-4 2pistettä
5-6 3 pistettä
Tiedätkö mitä?
Aiemmin lasteni kanssa meillä oli käytössä reissuun lähtiessä ”Tiedätkö mitä?” johon vastaus oli hymyllä varustettu huikkaus ”Tiedän” . Tämä oli lapsuudessa jo paljon mainittu Äiti rakastaa sinua. Mutta kavereiden tai joukkueen edessä kun sitä keskustelua ei voinut käydä. Niimpä oli reissuversio jonka sisältö oli vain meidän tiedossa. Onko teillä omaa reissuversiota?
Ihanaa päivää,
Katja
Kirjoittaja on ammattivalmentaja joka on erikoistunut mentaalivalmennukseen sekä perehtynyt valmentajan toiminnan vaikutukseen pelaajiin urheilun näkökulmasta. Hän toimii mentaalivalmentajana joukkueissa sekä valmentaa henkilökohtaisesti eri tasoisia urheilijoita juniorista maajoukkueurheilijoihin. Kirjoittaja toimii myös valmentajien mentorina eri lajeissa jääkiekosta koripalloon. Kehittänyt valmentajien avuksi palvelun jolla valmentaja voi kehittää omaa toimintaansa sekä auttaa joukkuetta ja pelaajia pelaamaan tasollaan. Palvelu ProCoachK lanseerattiin maailmalle Miesten jääkiekon MM-kisoissa Saksassa 2017. Palvelu tukee valmentajan ja urheilijan toiminnan kehittämistä sekä esimerkiksi valmentajan ja valmennuspäällikölle toiminnan tueksi. LinkedIn Katja Pasanen.
Artikkelin pääkuva ja omat sekä yhteistyökuvat (c) Katja Pasanen